Wijntour, voetbalwedstrijd en nog veel meer!

21 januari 2019 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Goedemorgen,

Eindelijk weer een nieuwe update voor jullie! We gaan proberen(!) in het kort te vertellen wat we hebben gedaan.

Dag 4: Vandaag kregen we te horen dat we een nieuwe huurauto kregen, omdat de andere niet meer verhuurd mocht worden (geen idee waarom eigenlijk). De tot nu toe gereden kilometers waren op de verhuurder, dus we besloten nog een stukje te gaan rijden. We reden naar een ander winkelcentrum, iets verder weg. Daar hebben we heerlijke koffie en taart gegeten, boodschappen gedaan en wat rondgelopen. Daarna gingen we naar huis, wachten op onze nieuwe auto. Wát een upgrade, de auto had navigatie én centrale deurvergrendeling.

Dag 5: Wie in Stellenbosch is geweest moet een wijntour gedaan hebben, ongeschreven regel! Om 10.00 werden we al opgehaald met een busje vol mensen. Met deze groep bleven we de hele dag bij elkaar. Bij de 1e boerderij waren twee hondjes, waardoor Cassey's dag al niet meer stuk kon. Hier kregen we vijf verschillende wijnen i.c.m. vijf verschillende kaasjes. Bij de tweede boerderij kregen we drie verschillende wijn. Aangekomen bij nummer drie kregen we eindelijk lunch (waar we wel aan toe waren). Hier kregen we een rondleiding en werd uitgelegd hoe de wijn gemaakt wordt. Op deze boerderij waren ook veel dieren en liepen de kippen los rond. Bij boerderij vier kregen we ook weer vier wijn. Toen we hier klaar waren gingen we naar de laatste boerderij. MET CHOCOLADE! Na 19 wijn stapten we weer in het busje en gingen we naar het appartement. Toen we ons bed zagen waren we redelijk snel in slaap gevallen haha.

Dag 6: Vandaag gingen we de Tafelberg beklimmen. We hadden een straatnaam gekregen waar we konden parkeren, dus we vulden deze in in de navigatie. Wisten wij veel dat er 5 straten waren met dezelfde naam in Kaapstad.. Uiteindelijk kwamen we dus in een of andere buurt uit waar we liever niet uit kwamen. Snel de navigatie opnieuw invullen en op naar de goede straat. Onderweg zie je langs de snelweg veel townships liggen. Dan besef je je wel waar je het allemaal voor doet.. Heel heftig om te zien hoe groot de verschillen hier zijn. Nadat we de auto geparkeerd hebben, startten we aan de 'makkelijkste' route van de Tafelberg. Onze conditie werd meteen op de proef gesteld. Alleen maar trappen, alleen maar! Tussendoor hebben we maar drie keer echt even pauze gehad en genoten van het uitzicht. Binnen 2,5 uur waren we boven, waar we hoopten nog meer te kunnen genieten van het uitzicht, maar helaas was het erg mistig, tegenvallertje! We gingen met de kabelbaan naar beneden en toen terug naar huis.

Dag 7: Vandaag maakten we een verstandige beslissing: We kochten een klamboe! We waren ondertussen behoorlijk klaar met de muggen. Er was alleen nog een probleempje. De klamboe had maar een ophangpunt en boven ons bed waren 5 haken, die om het bed heen hangen. Na een beetje creativiteit spanden we een touw tussen twee haken en konden we de klamboe in het midden hangen. Eindelijk weer lekker rustig slapen!

Dag 8: Ons relaxdagje. Het werd vandaag 32 graden. We zaten in de schaduw en hebben aan school gewerkt. We hadden afgelopen week ergens twee luchtbedden gekocht, maar er is hier geen pomp dus we moesten deze met de mond opblazen. Dat duurde wel even, maar erna konden we hiervan genieten in de zon (:

Dag 9: Eindelijk kennismaken op onze stageplek, Pebbles project. We werden om 8.30 opgehaald door Nicky van Magister en reden achter haar aan naar stage. Op stage ontmoetten we de mensen die ons begeleiden, wat een lieve mensen! We kregen heeeeel veel informatie en ontmoetten heel veel mensen. Wat we precies moeten gaan doen horen we morgen, we weten alleen dat we iets met sporten gaan doen bij de after school club (ASC). Om 12u mochten we naar huis omdat we een beetje doodgegooid werden met alle informatie.

Dag 10: Op naar stage. Cassey rijdt en de navigatie staat aan, maar deze kan de exacte locatie niet vinden. We hadden het idee dat we al veel te lang rechtdoor aan het rijden waren, dus we besloten even te stoppen en het op te zoeken. Achteraf zaten we gewoon goed. Op stage kregen we te horen wat we precies gaan doen: een onderzoek naar de effecten van sport op de schoolprestaties en op emotioneel vlak bij de kinderen. We gaan de kinderen van vijf verschillende boerderijen volgen. Onze week ziet er als volgt uit: Maandag; paardrijden, dinsdag; touwtje springen (wat hier echt een ding lijkt te zijn, de kinderen kunnen hier superveel trucjes mee, dus we zijn erg benieuwd wat ze allemaal kunnen!), woensdag; Mirthe gaat danslessen geven en Cassey badmintonlessen (als er rackets aanwezig zijn), donderdag; surfen en vrijdag; ballet. Nadat we deze informatie kregen hebben we nog een rondleiding gekregen van de buschauffeur die de kinderen bij de boerderijen ophaalt en ze naar het sporten brengt, superleuke man! Daarna hielpen we een vrouwtje met het sorteren van boeken. Ze was hier zó ontzettend dankbaar voor en heeft dit ook super vaak laten merken, zó lief. Iets waar we als Nederlanders nog iets van kunnen leren. Hierna mochten we weer naar huis.

Dag 11: Vandaag hadden we vrij en konden we iets voor school doen. Het regende de hele dag, dus dat kwam goed uit! We wilden morgen super graag naar de voetbalwedstrijd tegen de Nederlandse vrouwen. Maar overal waar je gratis kaartjes kon krijgen, was het uitverkocht, flink balen! In de avond besloten we nog een potje te poolen, dit moeten we misschien nog een beetje oefenen haha.

Dag 12: Op naar Kaapstad vandaag! Onderweg haalden we Myrthe nog op. We reden langs het voetbalstadium, in de hoop dat mensen hun tickets verkochten, dit was tevergeefs. Dan maar de auto parkeren en naar de Greenmarket Square. Een leuke, lokale markt waar we even overheen liepen. Daarna liepen we naar V&A Waterfront. Hier hebben we geluncht en wat rondgelopen. Er is hier zo'n gebouwtje waar ze straathondjes opknappen en inenten, zó lief. Je kunt deze hondjes tijdelijk en voor altijd adopteren! Daarna liepen we verder richting de zee. Vanuit daar zagen we het voetbalstadium liggen en we besloten er gewoon heen te lopen. We hoorden al van alles van muziek etc. Het was inmiddels half 3 en de wedstrijd begon over een half uur. We werden aangesproken door een parkeerwacht en we vroegen hem of hij nog tickets voor ons had. Hij vroeg: hoeveel tickets willen jullie? We dachten echt dat hij een grapje maakte, MAAR HIJ HAD ECHT TICKETS VOOR ONS!! GRATIS! We waren zo blij als een klein kind dat een ijsje kreeg! Tijdens de wedstrijd was er een superleuke sfeer. De Afrikanen juichen echt bij alles. Er werd veel geklapt en gedanst, wat een saamhorigheid! Na 1-2 winst liepen we terug naar de auto om onze avond voort te zetten bij Signal Hill. Na zo'n drie kwartier in de bergen 'rijden' (lees: wachten tot we weer verder konden rijden i.v.m. de drukte) stapten we uit. Wát een uitzicht: wauw! Even heel veel cliché foto's maken en genieten van het uitzicht. Toen de zon onder was reden we weer naar huis en kwamen we bij van deze leuke en drukke dag!

Dag 13: Chilldagje, vandaag hebben we niet zo veel gedaan. We hebben boodschappen gedaan en zijn in de avond gaan uiteten en hebben cocktails gedronken! :)

Binnenkort krijgen jullie weer de volgende update. Deze week gaan we als het goed is kennismaken met de kindjes op stage, we zijn héél benieuwd en hebben er veel zin in!

Liefs,

Mirthe & Cassey

1. Monique:
    21 januari 2019
    Wat maken jullie veel mee in een korte tijd. Geweldig!!!! Fijn om te horen dat jullie het naar de zin hebben. Geniet van de omgeving en de mensen daar en veel succes op jullie stage. Liefs van Monique 😘
  2. Wim:
    21 januari 2019
    Wat leuk allemaal . Geniet ervan en veel succes op de stage
  3. Lauvenberg:
    21 januari 2019
    top allemaal. succes met jullie stage dames!!!
  4. Frans:
    21 januari 2019
    Dit klinkt bijna niet als een stage (werk)plek, maar een drukke vakantie, relax-, ontspan- en ontdekweek. Uitslapen dames? Zit er zeker niet in, hahaha.
    Goed te horen dat jullie het naar jullie zin hebben en tegen de tijd dat jullie vriendjes komen zijn jullie al helemaal geïntegreerd en weten jullie de weg.
    Succes met jullie stage en blijf genieten van de omgeving en de mensen om jullie heen.
    Stuur eens via de blog wat foto's. Ik ben een niet FB gebruiker.
  5. Petra Verstappen:
    22 januari 2019
    Nou nou dames 19 glaasjes wijn!!!!! OMG. Er valt heel wat te beleven daar als ik het zo lees. Geweldig. Enjoy every minute 😍🤩😘💋
  6. Petra Verstappen:
    22 januari 2019
    Ps. Ik sluit me aan bij Frans wat betreft de foto’s. Ik heb nl ook geen Facebook!!
  7. Patrick:
    22 januari 2019
    In een wóórd, helemaal super, leuk om mee te maken hoor, veel genieten jullie daar. Ben nog wel benieuwd of je de Olifanten race gaat meemaken, want die zijn ook heel leuk.
    Ik kijk uit naar het volgende verslag ...
  8. Manfred Koster:
    22 januari 2019
    Geweldige dingen maken jullie mee zeg. Heb natuurlijk al wat in en outs gehad maar dit maakt het wel mooi compleet. Ben benieuwd of Mirthe nu ook eens vaker een glaasje wijn probeert. Moet misschien Afrikaanse wijn kopen. Haha 😂 Maar nu wordt het wel tijd dat jullie echt aan het werk gaan. Op zijn Afrikaans denk ik.