Muizenberg Beach, Boulders Beach, Township Tour en nog veel meer!

3 februari 2019 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Hoihoi allemaal!

Het is alweer even geleden, dus weer tijd voor een nieuwe update! We hebben weer ons best gedaan om de leukste verhalen op een rijtje te zetten voor jullie =)

Onze eerste volle week bij Pebbles begonnen we met in de ochtend thuis werken. Ze hadden nog geen eigen bureau voor ons beschikbaar, omdat de andere stagiaires nog niet naar huis waren. We begonnen dus de dagen om 12:00 uur en werkten in de ochtend thuis aan onze opdracht. De middagen werkten we op kantoor verder aan onze opdracht en om 15:00 uur mochten we eindelijk kennis gaan maken met de kids van de after school club (ASC). De locaties op de boerderijen waar de ASC plaatsvindt, zijn héél verschillend. De ene groep zit met 35 kinderen in een ruimte van 15 m2 en de andere groep zit met dezelfde hoeveelheid kinderen in een ruimte die wel 5x zo groot is. Eén ding hebben alle kinderen met elkaar gemeen: ze hebben gezag en respect voor hun lerares en zijn allemaal even vriendelijk tegen ons en hebben het grootste plezier met elkaar.  De donderdag was de training voor de ASC teachers gepland. Wij gingen er ook heen en wisten niet zo goed wat we konden verwachten. Het bleek een volle dag te zijn met elke half uur/uur een nieuw thema wat werd voorgedragen door de staff. Zo kwam de jaarplanning aan bod, het was tot slot de eerste training van het nieuwe jaar. De nieuwe keuken die gebouwd is en vanaf die week in gebruik is genomen, medische informatie hoe je moet handelen als een kind een wondje heeft opgelopen, communicatie, wiskunde en hoe je om moet gaan met kinderen met ADHD. Héééél veel informatie dus op één dag! En het leuke was ook nog, de staff deed hun woordje tegen de teachers in het Afrikaans! Dus aan het einde van de dag waren we moe van de hoeveelheid informatie en het aandachtig luisteren om het Afrikaans zo goed mogelijk te kunnen begrijpen, wat ons desondanks best goed gelukt is gelukkig!

Het weekend stond voor de deur en we vonden het tijd voor een dagje strand! We reden naar Muizenberg Beach en parkeerden de auto bij 't strand. We stapten uit en merkten meteen al dat het goed waaide. Met de gedachte dat we lekker konden gaan zonnen op het strand in ons hoofd liepen we het strand op. Helaas, die gedachte ging al snel weg, haha! Het waaide zo hard dat je gezandstraald werd. We bekeken de mooie gekleurde strandhuisjes en liepen nog wat rond, lunchte lekker met uitzicht op zee en bedachten dat we naar een winkelcentrum zouden rijden. Helaas mislukte dat en kwamen we in een ik weet niet wat voor straatje uit. We zochten de dichtstbijzijnde parkeerplaats en tot onze verbazing zagen we Boulders Beach staan op 500m van ons vandaan. Nouja, wie is er nou niet in voor een onverwachte wending? Een half uur later hadden we de tickets gekocht en konden we de pinguïns bekijken waar dit strand bekend om staat. En je verwacht 't of niet, ook wij hebben de foto's gemaakt die iedereen maakt en die je overal ziet van Boulders Beach!

Tijd voor een Township tour in Khayelitsha! Althans, dat dachten we... Om 10 uur moesten we bij de "Lookout Hill" zijn en daar zou de tour starten. Onze gids waar we de dag ervoor contact mee hadden gehad was er nog niet, dus we belden haar op, maar helaas zonder resultaat. Tja, wat nu... Inmiddels waren we 45 minuten verder en dus belden we Nicky op van Magister. Ze vond het heel vervelend voor ons maar helaas kreeg zij de gids ook niet te pakken. Ze gaf ons een tip om naar een "Open Street Festival" te gaan op de Bree St. Hier waren allerlei optredens en er was een leuke sfeer op straat, wel was het een hele warme dag.

Een nieuwe week stond weer voor de deur. We kregen ons eigen bureau dus we begonnen de dagen om 9 uur. Wat is dit wennen zeg... Op kantoor zitten van 9 tot 3 en dan pas iets actiefs gaan doen. Ondanks dat kregen we wel energie van de kinderen als we bij de ASC waren. We hebben kennismakingsspellen gedaan met de kinderen en hebben ons goed geamuseerd. Hoe mooi om te zien hoe je hier met 35 kinderen één spel samen kunt doen, met een leeftijd tussen de 6 en 19 jaar. Hoe leuk ze met z'n allen samen spelen en hoe weinig materiaal ze nodig hebben voor plezier. De woensdag stond weer een training voor de boeg, dit keer van de ECD (kinderen van 3 tot 5 jaar). Het zou een totáál andere training zijn, maar helaas, op 2 thema's na was het dezelfde training als vorige week. Verder hebben we aangegeven dat we het op kantoor zitten van 9 tot 3 erg lang vinden en graag meer actieve dingen willen doen. Zeker gezien we zoveel kantooruren niet nodig hebben voor onze opdracht. Gelukkig reageerden ze hier heel positief op en zouden ze ermee aan de slag gaan dat we beide 2 ochtenden naar de ECD kunnen gaan op een eigen boerderij. Leuk nieuws dus! Hopelijk weten ze hier komende week meer over te vertellen.

En zo was het alweer weekend: tijd om te gaan shoppen in Kaapstad! Eerst wat rondgelopen in de stad, wat marktjes bekeken. Erg leuk om door de kraampjes heen te lopen en de lokale souvenirtjes te bekijken! Na een heerlijke lunch gingen we met een Uber naar V&A Waterfront, waar een winkelcentrum ligt. Daar hebben we ons uitgelaten en leuke dingen gekocht! Uiteraard hebben we hier ook nog souvenirwinkeltjes bekeken en zijn de eerste souvenirtjes al gekocht =) 's Avonds hadden we gereserveerd bij "Headquarters", dit schijnt het beste steak restaurant te zijn van Kaapstad. Het was een chique restaurant en uiteraard bestelden we een steak. Het was een gezellige avond en we hadden een heerlijke echte steak gegeten voor maar €40,- voor ons samen.

Vandaag is het een regenachtige dag. De regen begon al om 6 uur en het is nog steeds niet droog. Hmmm.. We wilden naar een "Open Air Concert" gaan.. Dan vandaag maar lekker een rustig dagje en vanavond uiteten. Gelukkig zijn er elke zondag concerten, dus daar gaan we zeker nog wel een andere keer heen!

Nou, voor nu hebben we wel weer even genoeg geschreven, volgende keer meer!

Liefs,

Cassey & Mirthe

1. Lauvenberg:
    3 februari 2019
    top dames!!!
  2. Manfred Koster:
    3 februari 2019
    Nou wederom leuk geschreven. Toch weer net wat meer details dan dat we al wisten. Fijn om te horen dat er iets meer actie is.
  3. Petra Verstappen:
    4 februari 2019
    Nouuu ladies, jullue hebben weer een heleboel meegemaakt. En wat goed dat jullie de kwestie van de lange “zit” hebben aangekaart. Jullie zijn daar hoofdzakelijk ook om te DOEN toch 😉
    Helaas mis ik wel de foto’s in dit blog. Ben zo nieuwsgierig. 😜Klinkt nl allemaal prachtig!! In afwachting van jullie vlg blog met foto’s hihi, wens ik jullie nog heel veel plezier en mooie momenten toe. Dikke kus Petra 😍
  4. Petra Verstappen:
    4 februari 2019
    Oepsie, zie hier onderaan de categorie Foto’s!! Sorry ladies. Niet goed gekeken.
    Ze zijn prachtig. Wauwwwww. 😘
  5. Patrick:
    5 februari 2019
    Fijn dat jullie het goed hebben daar in Afrikaland.
    Leuk om middels de foto's een impressie te krijgen van het land ...... Hoop dat jullie ook nog tijd kunnen vinden om kliekjes van de woestijn en/of wilde dieren kunnen maken ..... haha als dat in jullie strakke agenda past natuurlijk......
    Het ga jullie goed